Wat is het magische onderwerp van jouw boek?

door | Blog | 0 Reacties

Herken je dat?

Je gaat aan de slag, je hebt er zin in, je vindt het leuk.

Je zit vol met ideeën.

Hup, achter die computer en tikken maar.

Je begint met schrijven.

Eerst gaat het vlot maar na enige tijd gaat het alle kanten op.

Na drie hoofdstukken zakt je motivatie en vind je het moeilijk om verder te gaan.

Je inspiratie is op.

Je hebt het gevoel dat je alles al hebt geschreven.

Je verliest focus.

Je gaat andere dingen doen doordat je afgeleid raakt.

En omdat je niet weet waar je het verder nog over gaat hebben.

Je komt op een punt dat je steeds uitstelt.

Je verliest de interesse voor het schrijven.

Je boek komt nooit af.

Wanneer je je boek wilt schrijven, voelt het misschien als een grote uitdaging.

Een ingewikkeld proces.

Waar begin je?

Hoe pak je het aan?

Een duidelijk plan helpt daarbij.

Een onderdeel daarvan is hoe je je onderwerp kiest.

Waarom is het onderwerp van jouw boek zo belangrijk?

Op zich klinkt het logisch dat je een goed onderwerp moet hebben als je een boek schrijft.

Maar als je onderwerp niet aansluit bij je lezer, schrijf je nooit een goed boek.

Zeker, je gedachten staan op papier, het is er uit, er is een boek.

Je denkt: ik ben expert, ik heb een passie, ik heb zoveel te vertellen, het is een kwestie van tijd vinden, focus, m’n laptop en dan ben ik er.

Zeker. Klopt. Je hebt een boek geschreven.

Maar de vraag is wie het gaat lezen.

Wie pakt jouw boek van de plank en zegt: dit is echt voor mij?

Het onderwerp van je boek is de basis van je boek.

Het is de reden dat je je boek schrijft.

Wat vaak wordt vergeten is dat jij, jouw expertise, jouw passie niet het uitgangspunt zijn van jouw boek.

Je lezer is het uitgangspunt.

Jouw boek gaat over het grootste probleem of de grootste uitdaging dat jouw lezer heeft.

Want als je wilt dat je boek gelezen wordt, moet het onderwerp prikkelen, iets aanwakkeren of inspiratie geven aan de lezer.

Waarom moeten ze jouw boek gaan lezen?

Wat brengt het ze?

Jouw boek geeft antwoord op al hun vragen of worstelingen.

Neem je passie als uitgangspunt voor je boek

Misschien heb je al een onderwerp?

Of is het een uitdaging om een ​onderwerp te vinden?

Zoek in elk geval iets dat leuk is om over te schrijven en interessant is voor je lezers.

Kijk naar wat jouw sterke punten, passie of expertise zijn.

Heb je een passie voor gezondheid?

Weet je veel over stress en ontspanning?

Ben je deskundig op het gebied van het ontwikkelen van mensen?

Ben je ondernemer en bied je een bijzonder product of dienst?

Waar loop jij warm voor?

Wat houd je bezig?

Welke levenslessen wil je delen?

Over welke onderwerpen praat of lees je graag?

Wat is jouw expertise?

Of dat nu in je carrière is, hobby’s die je leuk vindt, of je persoonlijke leven.

Als je ergens expert in bent, zal het gemakkelijker zijn om erover te praten in een boek.

Stel jezelf de vraag: “Welke unieke boodschap heb ik waar andere mensen van kunnen leren?”

Dat is jouw idee, jouw uitgangspunt voor jouw boek.

En wanneer je schrijft over iets wat je na aan het hart ligt, blijft het interessant.

Je vindt het schrijven leuk, je zet je verhaal in vliegende vaart op papier.

Wie is het publiek voor je boek?

Voor wie schrijf je jouw boek?

Waarom moeten ze jouw boek lezen en wat leren ze er van of nemen ze mee?

Begin met uit te zoeken wie jouw ideale lezer is.

Je boek is misschien bedoeld voor mensen die dagelijks stress ervaren en hulp nodig hebben om niet in een burn-out terecht te komen.

Door het lezen van jouw boek krijgen ze waardevolle informatie.

Ze zien hoe jij er mee om bent gegaan.

Hoe jij in gesprek ging met je gezin zodat je niet het gevoel had dat je er alleen voor stond.

Hoe je je collega’s op de hoogte stelde dat het even niet zo goed met je ging.

Hoe ze daarop reageerden.

Misschien heb je een interessant leven geleid, of een bijzondere carrière achter de rug.

Je hebt veel meegemaakt en ervaringen opgedaan.

Hoe was dat voor jou?

Door jouw boek krijgt je lezer inzicht, leren ze en weten ze welke stappen ze kunnen zetten om hetzelfde of het misschien wel beter te doen.

Heb je een bijzondere jeugd gehad of heb je in verre landen gewoond?

Met veel positieve en unieke ervaringen?

Vertel welke invloed dat heeft gehad op de mens die je nu bent.

Hoe het je gemaakt heeft tot wie je nu bent.

Deel je inzichten die je hebt opgedaan.

Of help je graag mensen die het moeilijk vinden om hun eigen ‘ik’ te zijn.

Die volledig gericht zijn op anderen in hun omgeving en zichzelf zijn vergeten.

Je hebt levenslessen, paden die je hebt bewandeld, studies gedaan en technieken geleerd, die je graag aan je lezer overbrengt.

Hoe jij het hebt gedaan.

Omdat je weet wat het resultaat is als je weer naar jezelf terugkeert.

Zorg er voor dat je boek een bepaald lezerspubliek aanspreekt door hen iets van waarde te bieden.

Niemand kan voor iedereen schrijven.

Een boek voor iedereen is een boek voor niemand.

Kies je onderwerp en zorg dat het afgestemd is op de lezer van je boek.

Iets waarmee ze aktie ondernemen, nieuwe ideeën krijgen, weten dat er mogelijkheden zijn.

Door de juiste stappen te zetten, de juiste voorbereiding voor je boek te doen, wordt het schrijven een stuk makkelijker.

Het helpt je in het schrijfproces. Het geeft je houvast. Zo wordt jouw boek in alle opzichten een succes.

Denk dus goed na waar je het over wilt hebben.

Wat is het magische onderwerp van jouw boek?

Wat is het onderwerp van jouw boek?

Je denkt dat het misschien moeilijk is om een onderwerp te vinden waar nog niemand over geschreven heeft.

Maar als je jouw specifieke kennis, ervaring, lessen die je leerde gebruikt, is het altijd een uniek verhaal.

Het is jouw verhaal.

Welke lessen heb jij geleerd waarover je een boek wilt schrijven?

Ik ben heel nieuwsgierig.

Laat het mij weten in een reactie op dit blog.

Wil je aan de slag?

Ik heb nog meer tips.

Boek nu je gratis persoonlijk gesprek met mij.

Ik help je graag.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *